Dieetdagboek week 1

Categorieën Persoonlijk0 opmerking

Het lijkt me leuk en motiverend om wekelijks (of tweewekelijks) een dieetdagboek bij te gaan houden. Niet zozeer met wat ik eet maar met mijn vooruitgang, hoe ik het diëten ervaar en waar ik tegenaan loop. Dit is week 1.

Dag 1:

Vandaag begin ik met een nieuw dieet. Na wat onderzoek gedaan te hebben, heb ik besloten om te gaan voor het dieet van Project Gezond. Ik heb voor dit dieet gekozen omdat ik er veel positieve verhalen over gelezen heb en de recepten het best passen bij wat ik graag eet. Ook maken zij gebruik van overzichtelijke weekmenu’s. Zo hoef ik zelf geen calorieën te tellen en -nog beter- te verzinnen wat we gaan eten.

In het boek lees ik dat ik 0.5 tot 1kg per week zou kunnen verliezen. Dat betekend dat ik over ongeveer 10 weken, 10 kilo minder kan wegen. Vandaag is het woensdag 8 augustus, dus laten we zeggen dat ik dan in de week van 15 oktober de eerste 10kg afgeschud heb. Ik zet het direct in mijn agenda. Lets do this!

Dag 2:

Vandaag is de eerste volle dag waarop ik alleen eet wat er in het weekmenu staat. Ineens ga ik van 3 naar 6 eetmomenten per dag. Ik moet nog wel even wennen, maar vind het wel gezellig dat ik 6 maaltijden samen met Iris kan eten. Eerder waren dat er maar drie. Fysiek merk ik nog weinig verschil. Misschien iets meer energie, maar niet echt al een noemenswaardige verandering.

Dag 3:

Vannacht heb ik voor het eerst in lange tijd weer eens diep geslapen. Ik sliep niet slecht, maar ik merk wel dat ik beter slaap. Daardoor voel ik me ook energieker bij het opstaan. Voor de gein ga ik op de weegschaal staan. 4kg eraf!! Ja hè hè.. laatste keer dat ik er op stond was een paar dagen geleden, na het eten, in de avond met al mijn kleren aan. MAAR TOCH. DAT TELT. Mentaal merk ik ook verandering. Ik voel me weer een beetje als de Daphne die ik was voordat ik moeder werd. Geen idee of dat direct met het dieet te maken heeft, maar ik merk wel verandering en dus wil ik het hier vermelden.

Overdag heb ik wat last van afkickverschijnselen. Klinkt heftig, maar dat valt mee. Ik weet gewoon even geen beter woord te verzinnen. Mijn lijf schreeuwt om suiker en ongezonde voeding, omdat het dat gewend is. Nu merk ik goed wat voor zooi ik naar binnen gewerkt heb. Dit is gewoon detoxen, verstand op 0 en gewoon door gaan.

Dag 4:

Vandaag zijn we op pad. Ik heb een recept gevonden dat ik graag wil proberen en we hebben besloten om naar zee te rijden voor goede vis. Ik heb nog steeds wel trek in iets ongezonds, maar ik hou me sterk ondanks dat ik mijn tussendoortje ben vergeten. Ook in de viswinkel waar ze fish and chips verkopen en ook bij mijn schoonmoeder die koekjes op tafel zet.

Het recept bleek achteraf trouwens niet zo lekker als we gehoopt hadden. Echt zonde van de vis.

Dag 5:

Ik heb weinig energie en ben de hele dag misselijk. Na wat onderzoek op dokter Google kom ik er achter dat ik gewoon nog aan het afkicken ben van de suiker. Vroegàh heb ik best stevig gerookt en ik moet zeggen dat het afkicken van roken vergelijkbaar is met het afkicken van suiker. Dit heb ik wel onderschat.

Dag 6:

Ik voel me minder duf en misselijk dus besluit een spijkerbroek te passen van voor mijn zwangerschap. WOOP WOOP! Hij past. Dat motiveert de mens.

Dag 7:

Vandaag merkte ik dat mijn lijf begint te wennen aan het nieuwe eetschema. Daar waar ik een tussendoortje mag, merk ik nu ook dat ik trek in iets heb. Dat was voorheen niet zo, want ik kon gemakkelijk leven op alleen het avondeten. Ik denk dat dat betekend dat het de goede kant op gaat, maar heb besloten om maximaal een keer per week op de weegschaal te gaan staan. Mijn gewicht schommelt nog al eens en zo hoop ik wat teleurstelling te voorkomen.


Dat was mijn eerste dieetweek. Het gaat goed. Ik heb geen honger, maar heb het afkicken van suiker (en andere zooi) wel aardig onderschat. Zo had ik bijvoorbeeld niet verwacht misselijk te worden, maar hey.. Ik ga gewoon door en dan zien we 15 oktober of die 10kg er af is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *